Thursday, February 24, 2011

5 PETUA

1. Menurunkan panas badan
-  daun bunga raya amat berguna untuk menurunkan panas badan ketika demam. Ambil beberapa helai daun bunga raya dan ramas di dalam air hingga hancur. Kemudian sapukan pada kepala dan seluruh tubuh hingga basah. Biar hingga kering dan ulang lagi hingga reda panasnya.

2. Atasi kencing kotor dengan lobok putih
- masalah kencing kotor boleh mendatangkan bahaya pada kesihatan. Oleh itu, cuba amalkan petua ini. Amalkan memakan lobak putih, sekurang2nya dua kali seminggu. Mengikut kajian, lobak putih bermanfaat untuk membersihkan masalah kencing kotor. Caranya, hiris lobak putih dan rebus di dalam air yang menggelegak. Biarpun rasa dan baunya kurang enak, namun demi khasiat dan manfaatnya, kamu boleh mencubanya.

3. Rawat kulit melecur
- Tuangkan susu cair atau susu pekat manis ke atas bahagian yang terkena air panas. InsyaAllah kesan melecur itu tidak akan menggelembung dan meninggalkan parut.

4. Elak perut buncit
- untuk mengatasinya, sebelum sarapan, amalkan minum air teh tanpa gula. untuk mendapat keberkesanan yang lebih cepat, kamu boleh perahkan sedikit jus limau kasturi ke dala air teh kamu. InsyaAllah jika diamalkan setiap pagi, perut akan kempis seperti sedia kala.Dan yang paling penting kurangkan minum minuman yang berais.

5. kurangkan kolestrol dalam badan
- apabila berat badan menaik, tentu kamu risau kan? Jangan risau. Apa kata kamu amalkan memakan buah avokado. Buah avokado mempunyai sejenis lemak yang mampu menurunkan kadar kolestrol dalam darah. Selain itu, buah avokado terbukti mampu mengatasi masalah gangguan hati akibat virus hepatitis.

* sekadar berkongsi ilmu dari pembacaan. majalah dara, edisi 88,Oktober 2009.
  

No comments:

Post a Comment